OKRUH 1 - VYUŽÍVÁNÍ KRAJINY
Říká se, že krajina je taková, jací v ní žijí lidé. Téměř vše je vytvořeno nebo silně ovlivněno lidskou činností. Takto vznikla pole, sady, lesy, louky, stavby, objekty za hranicemi obcí. To všechno a ještě mnohem víc tvoří krajinu. Po staletí byla přetvářena lidmi, kteří s ní byli spojeni prací. Byli to hospodáři na půdě, kteří stavěli terasy a vysazovali remízky, aby jim voda neodnesla vzácnou ornici. V krajině vysazovali ovocné stromy a pro potřeby duchovního rozměru svého života umísťovali drobné křížky, kapličky či jiné sakrální stavbičky. Dnes žije na venkově mnohem více lidí, kteří již nejsou svou prací spojeni s přírodou, a tak krajinu formují především hospodáři na velkých plochách scelené půdy. Potřeba lidí soužít s přírodou je ale naštěstí hluboká a touží být uspokojená. Procházka po cestě se zdravou rozmanitou vegetací, zastavení na místech výhledů, posezení ve stínu stromů, koutky přírody inspirující děti k přirozeným hrám a další způsoby pobývání v krajině by se mohly stát stimulem k nové péči o krajinu - krajinu pro lidi s lidmi.
1. Trávíte svůj volný čas v přírodě v okolí obce?
Zaškrtněte jednu odpověď.
¨ ano – přejděte na ot. 3
¨ ne
2. Proč netrávíte volný čas v okolí obce? (po vyplnění pokračujte u ot. č. 7)
¨ v okolí nejsou místa, která by mě lákala
¨ v okolí nejsou cesty pro procházky/vyjížďky
¨ neznám okolí své obce
¨ nemám zájem trávit volný čas v přírodě
¨ nemám čas
¨ jiná možnost, vypište: …………………………………………………………………
3. Jak svůj volný čas v přírodě v okolní krajině trávíte?
¨ kratší procházky (cca půl hodiny)
¨ kratší vycházky s dětmi/s kočárky
¨ odpolední nebo večerní posezení na oblíbeném místě
¨ pěší výlety do blízkého či vzdálenějšího okolí (více než hodina)
¨ vyjížďky na kole do blízkého či vzdálenějšího okolí
¨ běhání
¨ jiná možnost, vypište jaká: …………………………………………………………………
4. Pokud do okolí obce vyrážíte, za čím do přírody jdete a co se vám zde nejvíce líbí? (označte MAX 3 odpovědi)
¨ možnost pozorovat přírodu (např. proměny ročních období, život zvířat či rostlin atd.)
¨ možnost posezení na místech s výhledy do krajiny
¨ možnost sbírat různé plody, např. houby, byliny
¨ možnost volného pohybu krajinou
¨ dobře ošetřené a udržované cesty
¨ přírodní zajímavosti (např. památné stromy, přírodní památky)
¨ drobné kulturní stavby (např. boží muka, kapličky, křížky)
¨ naučné stezky
¨ kvůli něčemu jinému, vypište kvůli čemu: ……………………………………………
5. Kam obvykle míříte na Vaše procházky, vyjížďky na kole či jiné aktivity v okolní přírodě? (Uveďte maximálně 3 vaše oblíbené cíle, kam míříte. Pokuste se stručně popsat, kudy vaše trasa vede.)
¨ místo a)………………………………………
¨ místo b)……………………………………..
¨ místo c)………………………………………
6. Co by podle Vás mohlo cestu nebo místo pobytu udělat příjemnější? (K jednotlivým návrhům na vylepšení napište také, kde na které trase by se mohlo toto vylepšení udělat)
OKRUH 2 - STAV KRAJINY V OKOLÍ OBCE
Zdaleka ne všichni hospodáři s půdou jsou vnímaví a uvážliví. Mnohé dlouhodobě získávané zkušenosti a znalosti lidí žijících v těsném sepětí s přírodou nebyly ctěny a jsou možná již nenávratně zapomenuty. Od padesátých let minulého století začalo docházet v krajině k výrazným, často nevratným negativním změnám. Scelením půdy a hospodařením na velkých plochách zmizelo velké množství cest, remízků a stromořadí, intenzivním hnojením došlo ke znehodnocení spodních vod a nekontrolovatelnému rozrůstání plevelných a cizorodých druhů rostlin na úkor původních květnatých bylin. Cenná voda je rychle a bez užitku odváděna z krajiny, nové stavby rozrůstajících se sídel nerespektují podmínky lokality, nevyužívají místní materiály a léty osvědčené pracovní postupy. Mnoho druhů živočichů už nenachází v naší přírodě potravu ani úkryty pro hnízdění a zimoviště.
Vzrůstá počet lidí, kteří nedobrý stav vnímají a chtěli by dílem k postupné nápravě přispět.
7. Co si myslíte, že je největší problém, popř. hrozba pro krajinu kolem Vaší obce?
8. Co je podle Vás největší předností (přednostmi) krajiny kolem Vaší obce?
9. Co je podle Vás nutné ve Vaší krajině chránit, aby to zůstalo zachováno pro příští generace?
10. Jaké znáte (na základě vlastní zkušenosti nebo z vyprávění pamětníků) již zaniklé významné prvky v okolí obce? (Pokud nějaké znáte, můžete vypsat, kde se nacházely.)
OKRUH 3 - CESTA K POZITIVNÍ PROMĚNĚ
11. Pozorujete (pozitivní i negativní) změny v okolní krajině po dobu Vašeho života v obci? Pokud ano, vypište stručně jaké?
12. Jakou formou byste vy osobně byl/a ochoten/a pomoci v péči o krajinu?
příležitostnými brigádami (např. pomoc s údržbou zeleně)
celoroční údržbou jednoho malého místa v krajině
poskytnutím materiálu na drobné úpravy
finanční částkou na konkrétní úpravu
řemeslnou pomocí
účastí na setkáních, kde se způsob úpravy diskutuje a připravuje
pomoc s vyhledáváním a archivováním materiálů o krajině a historii
nemohu či nechci se zapojit do péče o okolí obce
13. Víte o zdrojích, kde by bylo možné zjistit něco o historii a vývoji krajiny v okolí? Pokud ano, byli byste ochotni poskytnout tyto informace a materiály k dalšímu využití?
14. Zde můžete uvést vaše další komentáře a připomínky:
Další údaje: věk ………….. pohlaví ………… nejvyšší dosažené vzdělání…………………………….
Dotazník můžete odevzdat nepodepsaný nebo s podpisem ……………………………………………